asertywność jak być asertynym

Asertywność – sztuka mówienia NIE!

W życiu trzeba pamiętać nie tylko o innych, ale również o sobie. Osoby empatyczne często zapominają o swoich potrzebach, zamiast tego lubią pomagać innym. Jednak czasami warto mieć cząstkę egoisty w sobie i umieć odmówić, zwłaszcza tym osobom, które wbrew naszej woli wykorzystują naszą dobroć. Asertywność to potrzebna cecha w życiu.

Asertywność to sposób zachowania, polegający na stanowczym, lecz spokojnym i szczerym wyrażaniu własnych opinii, potrzeb, uczuć. Człowiek asertywny odnosi się do rozmówcy w sposób bezpośredni, nie obrażając go, ale prezentując zarazem pewność siebie i co ważniejsze jest świadomy posiadania własnych praw.

Zachowanie asertywne charakteryzuje postawę akceptacji siebie oraz szacunku do siebie i innych. Inaczej mówiąc oznacza korzystanie z praw osobistych bez naruszania praw innych. Zazwyczaj towarzyszy ludziom, którzy mają adekwatny do rzeczywistości obraz własnej osoby. Osoba asertywna swobodnie ujawnia innym siebie, wyraża otwarcie to co myśli i uważa oraz swoje pragnienia. Robi to w sposób uczciwy i bezpośredni, bez paraliżującego lęku, akceptuje swoje ograniczenia. Osoba asertywna potrafi powiedzieć nie bądź zażądać czegoś co mu się należy. Umie porozumiewać się z innymi oraz dochodzić swoich praw i egzekwować je.

Asertywność to prawo do własnego zdania i uczenie się na własnych błędach. Osoby asertywne potrafią żyć swoim życiem i same decydują, kogo do niego zapraszają. Dlatego warto otaczać się ludźmi przy których się rozwijasz, które w ciebie wierzą i cię motywują. Osoby pewne siebie, które mają wysoką samoocenę mają lepsze predyspozycje do bycia asertywnym. Twoje życie jest jak ogród, a toksyczni ludzi są jak chwasty, które należy wyrywać. Osoby asertywne pozwalają sobie na robienie rzeczy, na które mają ochotę. Nie przejmują się opinią innych. Mają prawo do zmiany zdania.

Jak nauczyć się być asertywnym?

Sztuka odmawiania oraz stawiania granic to jedna z kluczowych umiejętności potrzebnych w budowaniu zdrowych relacji, a także sukcesu zawodowego. Asertywność wymaga pewności siebie, to zdolność do wyznaczania własnego terytorium biorąc pod uwagę poszanowanie terytorium innych. W pracy nad asertywnością pomocne będą twoje mocne strony.

Wypróbuj te 2 ćwiczenia na asertywność!

Jedną z technik ćwiczenia asertywności jest metoda zdartej płyty, czyli jeżeli pomimo naszej odmowy ktoś ciągle chce wymusić na nas jakieś działanie, to my konsekwentnie powtarzamy jedno zdanie. Możemy je czasami modyfikować. Najważniejsze żeby mówić stanowczo, ale jednocześnie bez podnoszenia wysoko głosu.

Kolejną metodą jest jujitsu, która polega na nieprzeciwstawianiu się argumentom osoby, która nas o coś prosi, pokazaniu, że szanujemy i rozumiemy jej racje, ale odmawiamy, bo takie mamy prawo. Pomimo zmienianych argumentów przez drugą osobę nie warto ulegać presji. Wywieranie na kogoś presji to jeden z błędów w komunikacji międzyludzkich. Warto pamiętać, że każdy ma prawo decydować o sobie sam.

Komunikat JA!

Odmawianie, wyrażanie własnych obserwacji i próśb nie musi kojarzyć się negatywnie. Komunikat JA to prosty model, który pozwoli Ci wprowadzić do swojego życia życzliwą asertywność. Zacznij od opisania swoich uczuć, wyrażając je w pierwszej osobie. Mów zawsze, jakiego zachowania oczekujesz oraz wyrażaj swoje oczekiwania na przyszłość.

0 0 vote
Article Rating

Może Ci się spodobać

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Patryk Tarachoń
Admin
3 grudnia 2019 08:01

Piszesz coraz lepiej. Blog jest coraz lepszy. Myślałaś o zrobieniu sesji zdjęciowej, aby bardziej się pokazać?