depresja - jak dbać o zdrowie psychiczne

Depresja – jak dbać o swoje zdrowie psychiczne.

Depresja to utrzymujący się długo brak zainteresowania, obniżony nastrój i utrata energii bądź chęci do życia. Dotyka ludzi w każdym wieku.

Kiedy temperatura spada, a dni robią się coraz krótsze, częściej stajemy się melancholijni. Jesień to ponura i szara pora roku, która sprzyja obniżeniu samopoczucia i łatwiej poddajemy się depresji. Depresja to cicha choroba, która wkrada się w nasze życie nieświadomie, dlatego czasami bagatelizujemy jej pierwsze objawy. Zdrowie mamy tylko jedno, a więc musimy dbać o zdrowie i planować długie życie. Udowodniono naukowo, że planowanie życia wydłuża życie. Jak radzić sobie z depresją oraz jak dbać o nasze zdrowie psychiczne?

Nie tłum w sobie emocji!

Pierwsze objawy depresji to tłumienie w sobie emocji. Czasami nie jest łatwo wyrzucić z siebie tego co czujesz od środka, a czasem po prostu nie ma odpowiedniej osoby, która potrafiłaby nas wysłuchać i zrozumieć bez oceniania. Jednak trzymanie w sobie emocji może być przyczyną samobójstwa. Kiedy osoba, która myśli że nie ma żadnej bliskiej osoby, która byłaby w stanie jej pomóc, po prostu wysłuchać i przytulić, że wszystko będzie jeszcze dobrze, podejmuje pochopnie decyzję o odebraniu sobie życia. Dlatego rozejrzyj się wokół siebie czy aby na pewno dobrze znasz swojego przyjaciela czy kumpla albo siostrę i zapytaj czy wszystko w porządku. Nie daj się łatwo spławić krótkim OK, bo z reguły właśnie w ten sposób odpowiadają osoby, które potrzebują twojej pomocy.

Objawy depresji, których nie wolno lekceważyć:

  • Smutek, płaczliwość
  • Utrata zainteresowań (nic mnie nie cieszy)
  • Zmniejszenie aktywności, apatia
  • Zmęczenie, brak energii
  • Zmiana apetytu (zmniejszenie lub zwiększenie)
  • Zaburzenia snu (problemy z zasypianiem, budzenie się nad ranem, nadmierna senność)
  • Niepokój, lęk, lub podniecenie
  • Trudności z koncentracją i zapamiętywaniem
  • Poczucie bezużyteczności, bezsensu, poczucie winy, niska samoocena
  • Napięcie wewnętrzne
  • Myśli samobójcze
  • Dolegliwości bólowe (głowy, brzucha, w klatce piersiowej, nerwobóle)
Walcz z depresją!

Wychodzenie z depresji to ciężki proces. Osoba zmagająca się z depresją sama sobie nie poradzi. Nie odmawiaj pomocy jeżeli ktoś wyciąga pomocną dłoń do ciebie. Przyjaciele prawdziwi są jak anioły i przypominają nam kiedy nasze skrzydła zapomniały jak latać. Czasami wystarczy jedna rozmowa, a niekiedy leczenie wymaga środków farmakologicznych bądź pobytu na specjalistycznym oddziale szpitalnym. Depresja co roku zbiera ogromne żniwo pacjentów. Kiedy uda ci się wyjść z depresji, to nie zapominaj, że ona może ponownie do ciebie wrócić. Depresja to choroba, która czasami bywa w fazie uśpienia, aby kiedyś uderzyć z większą siłą. Nie warto lekceważyć pierwszych objawów depresji. Są metody, aby zapobiegać depresji, bo jak to mówią lepiej zapobiegać niż leczyć.

Jak dbać o swoje zdrowie psychiczne?
1.Uprawiaj sport.

Bądź aktywny cały rok! Wiem, że w sezonie jesień i zima trudniej się zmotywować do aktywności, ale może zmotywuje was wyzwanie Agnieszki z bloga lifemanagerka.pl, która na swoim instagramie zapoczątkowała wyzwanie #Jesieńwruchu. Regularny wysiłek fizyczny stosowany przynajmniej 3 razy w tygodniu nie tylko redukuje ryzyko wystąpienia depresji, ale również zmniejsza nasilenie jej objawów. Warto jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu i korzystać z każdego słonecznego dnia, nie tylko w lecie, ale także jesienią i zimą. Przy okazji pobieramy naturalną witaminę D, której niedobór sprzyja rozwojowi depresji.

2.Sprawiaj sobie drobne przyjemności, pielęgnuj swoje hobby.

Codziennie możesz sprawiać sobie przyjemności bez okazji. Idź na zakupy, do kina czy do kawiarni na kawę. Warto umieć dostrzegać małe przyjemności wokół nas, które są zależne od nas samych i nauczyć się być wdzięcznym za małe rzeczy. Znajdź sobie nowe hobby, może to być nauka języka obcego i pielęgnuj je każdego dnia.

3.Zadbaj o odpowiednią jakość snu.

Dobrej jakości sen to podstawa naszego optymalnego funkcjonowania i dobrego samopoczucia. Z reguły dobry sen powinien trwać ok. 8h, co pozwoli zregenerować cały organizm i nabrać nowych sił.

4.Odpowiednia dieta.

Dieta to oddzielna kwestia, bo są takie owoce i warzywa, które zawierają cenne walory spożywcze, które poprawiają nastrój. Ważne jest, aby w naszej codziennej diecie znalazły się produkty takie jak ryby morskie, soja, pestki dyni, banany, drób, otręby, kiełki pszenicy, kukurydza, słonecznik, orzechy, jajka, rośliny liściaste (szpinak, sałata, kapusta), brokuły, gorzkie kakao, rośliny strączkowe, płatki owsiane oraz pieczywo pełnoziarniste.

5.Spotykaj się z przyjaciółmi.

Kortyzol i oksytocyna to hormony, które mają znaczenie dla naszego samopoczucia psychicznego. Wysoki poziom kortyzolu, zwanego hormonem stresu, wywołuje między innymi poczucie lęku, niepokoju, zagrożenia, powoduje nadwrażliwość emocjonalną czy nadciśnienie tętnicze. Oksytocyna to hormon antystresowy, który wpływa na uczucie spokoju, zmniejsza ból, poczucie lęku, obniża ciśnienie krwi. Istnieje wiele rodzajów aktywności, które mogą wpłynąć na produkcję większej ilości oksytocyny, np. opieka nad zwierzęciem bądź nawiązywanie i utrzymywanie bliskich kontaktów. Miłość to naturalna oksytocyna, o którą należy dbać i pielęgnować każdego dnia. Ważne jest, aby w codziennym zagonieniu i gąszczu mniej i bardziej ważnych spraw znaleźć czas na spotkanie z przyjaciółmi, rozmowę z bliskimi osobami oraz pielęgnowanie relacji z drugim człowiekiem.

Może Ci się spodobać

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o