fashion revolution

Fashion Revolution – modowa rewolucja.

Trendy modowe zmieniają się, co sezon kupujemy nowe ubrania w pogoni za modą. Jednak nie myślimy o tym, jak działa wielki rynek modowy. Czy Fashion Revolution pomoże uświadomić nam, kto tak naprawdę szyje ubrania, które kupujemy.

W XXI wieku mamy do czynienia z konsumpcjonizmem, czyli kupujemy duże ilości wszystkiego nie zastanawiając się, czy jest nam to naprawdę potrzebne. W 2013 roku pojawiło się pojęcie fashion revolution, które ma na celu uświadomić nam jak działa rynek modowy na świecie.

Kupując ubrania w sklepie rzadko kiedy czytamy metki, na których jest wypisane skład oraz skąd pochodzą ubrania. Niestety wpływ na to ma łatwy dostęp do tanich ubrań. Przestaliśmy zastanawiać się nad trwałością czy jakością butów czy innych ubrań. Wydaje nam się, że oszczędzamy pieniądze, a tak naprawdę za kilka miesięcy musimy kupić kolejne buty, bo poprzednie się rozleciały. Warto czytać metki na ubraniach, bo tam jest napisane jak należy pielęgnować i dbać, aby produkt posłużył nam jak najdłużej. Najlepiej przed zakupami zrobić gruntowny remament garderoby. W ten sposób dowiemy się czy naprawdę potrzebujemy kolejnej pary spodni, nowej pary butów (szpilek) czy torebki.

Kolejnym aspektem związanym z produkcją ubrań jest niewolnicza praca osób, a nawet nieletnich dzieci. Czytajmy etykiety na ubraniach! Do produkcji bawełnianej koszulki zużywa się aż 2700 litrów wody, a czasem używa się barwników co przyczynia się do skażenia rzek żrącymi toksynami. W Chinach istnieje nawet powiedzenie, że po kolorze rzeki można stwierdzić najmodniejszy kolor nadchodzącego sezonu.

Czym jest Fashion Revolution?

Fashion Revolution została założona w 2013 roku w odpowiedzi na katastrofę Rana Plaza w Bangladeszu przez Carry Somers i Orsola de Castro. Marka modowa Somers Pachacuti była pionierem w zakresie radykalnej przejrzystości łańcucha dostaw. De Castro uruchomił i prowadził pionierską markę upcyklingu From Somewhere od 1997 do 2014 roku.

Dzień rewolucji mody odbywa się co roku 24 kwietnia, w rocznicę zawalenia się budynku Rana Plaza w 2013 r. Kiedy to 1133 zmarło, a ponad 2500 zostało rannych. W 2016 roku ruch rozszerzył się na Fashion Revolution Week. Podczas Tygodnia Rewolucji Mody na całym świecie odbywają się setki wydarzeń. Fashion Revolution organizuje spotkania okrągłego stołu na wysokim szczeblu dotyczące etyki, zrównoważonego rozwoju i przejrzystości w branży modowej. Dzień rewolucji mody ma również podkreślić świadomość wykorzystywania pracowników łańcucha dostaw. Celem tego ruchu jest zmiana sposobu pozyskiwania, produkcji i zakupu ubrań. Markom modowym przyznawana jest ocena indeksu przejrzystości mody poprzez ocenę 5 kryteriów, którymi są: polityka i zaangażowanie, identyfikowalność, zarządzanie, wiedza, pokazy i naprawa oraz problemy w centrum uwagi.

W 2020 roku znane marki modowe otrzymały następujący indeks przejrzystości H&M – 73, C&A – 70, Adidas,Reebok – 69, Esprit – 64, Patagonia – 60. Muszę zwrócić jedną uwagę, że zarówno H&M i C&A jeszcze 4 lata temu miały wynik poniżej 60.

W jaki sposób dołączyć do akcji?

Akcja odbywa się raz w roku 24 kwietnia, ale możemy dołączyć do akcji poprzez dodanie zdjęcia czy wpisu w mediach społecznościowych z popularnymi hashtagami, które promują świadomość podczas zakupów modowych.

#WhoMadeMyClothes

#WhoMadeMyClothes to pierwszy hashtag modowej rewolucji, którego celem było uświadomienie konsumentom marek, które kupują oraz szybkie podnoszenie świadomości w kwestiach humanitarnych i etycznych.

#InsideOut

Pół roku później po pierwszym dniu rewolucji mody powstał drugi hashtag #InsideOut, który miał zachęcać ludzi do odwrócenia ubrań na lewą stronę, aby pokazać metki, gdzie zostały wykonane. W ten sposób pokazujemy, że kupujemy świadomie dobrą jakościowo rzecz.

#Haulternative

W 2015 roku powstał nowy ruch, który promował zrównoważoną modę i zachęcał ludzi do kupowania używanej odzieży zamiast nowej. Celem było złagodzenie wpływu procesów produkcji mody na środowisko. Kampania #Haulternative ma kilka kluczowych aspektów m.in. vintage, który nadaje osobistego stylu. Styl vintage oznacza ponowne wykorzystywanie, zmienianie przeznaczenia i dawanie drugiego życia pięknym ubraniom.

W internecie jest wiele serwisów np. vinted.pl, gdzie można sprzedać bądź wymieniać się swoimi ulubionymi rzeczami, których już nie nosimy bądź są za małe. Możesz zorganizować z przyjaciółkami tzw. swap party i wymienić się ciuchami.

Kupuj świadomie!

Pamiętaj, że moda lubi powracać, dlatego lepiej mieć swój styl i nosić rzeczy, które nam się podobają, a nie to co aktualnie jest trendy na topie. Kupuj mniej, ale dobre jakościowo produkty, aby posłużyły Tobie na długie lata. Niektórzy tłumaczą się, że kupując tanie rzeczy dają pracę ubogim pracownikom fabryk na Dalekim Wschodzie, ale prawda w rzeczywistości jest inna. Większość dochodu i tak idzie do właściciela marki niż zwykłego robotnika w fabryce. Spróbuj przez tydzień/miesiąc nie kupować nowych ubrań. Zrób sobie taki detoks modowy, a potem w mediach społecznościowych pochwal się swoimi opiniami i wrażeniami.

Jestem ciekawa jak często kupujecie nową bluzkę, spodnie, sukienkę czy nową parę butów?

5 1 vote
Article Rating

Może Ci się spodobać

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Patryk Tarachoń
Admin
21 czerwca 2020 21:32

Obecnie noszę to, w czym czuję się najlepiej, nie oglądając się na modę.